Reglerne til fastsættelse forretningsmæssige mål og målsætninger: Hvorfor og hvordan man kan være SMART

Vi alle ved, at intet kører uden en plan, og en plan kan ikke køre uden at have dens mål.

Det gælder for enhver form for plan, uanset om vi taler forretninger eller personlige finanser, universitetsgrader eller NGO-programmer, hjemmeside forfremmelse eller vægttab.

Indeholder mål og milepæle er af afgørende betydning for enhver planlægningsaktivitet og er kernen i dets succes eller fiasko. At vide, hvordan du indstiller mål er ikke ligefrem raketvidenskab med hensyn til kompleksitet, men enhver strateg bør kende de grundlæggende regler for hvordan man kan udforme og foreslå mål. Vi vil se i denne artikel hvorfor mål spiller en vigtig rolle inden for en virksomheds planlægning og strategiske aktiviteter, hvordan de påvirker alle forretningsprocesser, og vil vi gennemgå nogle retningslinjer for fastsættelse af mål.

Betydningen af fastlæggelse af mål

Man kan undre sig over hvorfor vi nødt til at opstille mål, i første omgang, hvorfor ikke lade selskabet eller en bestemt aktivitet bare køre gnidningsløst ind i fremtiden og se hvor det får. Det ville være tilfældet, hvis vi virkelig er ligeglad om aktivitet i diskussionen bliver en succes eller ej: men da, at bruge et populært sige, “hvis noget fortjener at blive udført, så det fortjener at blive udført godt”. Med andre ord, hvis vi er ligeglade for resultaterne, skal vi ikke fortsætte med handlingen på alle.

Opstille mål før du tager enhver handling er det eneste rigtige at gøre, af flere grunde:

Det giver et mål at sigte til, derfor alle handlinger og bestræbelser vil blive fokuseret på at nå mål i stedet for at være ineffektivt anvendes;

giver deltagerne en fornemmelse af retning, et glimt af, hvor de kommer til;

motiverer lederne og deres hold, da det er helt brugerdefineret af etablering af en form for belønning, når holdet med held afsluttet et projekt;

tilbyder støtte i evaluere succesen af en handling eller et projekt.

De 5 regler for fastsættelse af mål: være SMART!

Jeg er sikker på de fleste ledere og ledere ved hvad SMART står for, godt, i hvert fald når det kommer på at fastsætte mål. Men jeg har set nogle af dem, der fuldt ud ikke kan forklare de fem kendetegn ved en god-etablerede mål-ting er en eller anden måde sløret og forvirret i deres sind. Da de ikke kan forklare i detaljer hvad SMART mål virkelig er, er det yderst tvivlsomt, at de altid vil være i stand til at udarbejde sådanne mål.

Det er stadig uklart hvor forvirringen kommer: måske er der også mange informationskilder, hver af dem med en lidt anden tilgang ved hvad en SMART mål virkelig er; eller måske de fleste mennesker kun kortvarigt “hørt” om det og de komme aldrig til at nå stoffet bag på emballagen.

Enten måde, lad os prøve at afdække betydningen af SMART akronymet og se, hvordan vi kan udarbejde effektive mål. SMART illustrerer de 5 karakteristika for en effektiv mål; Det står for specifikke – målbare – opnåelige – Relevant – rettidig.

1. Vær specifik!

Når det kommer til virksomhedsplanlægning, illustrerer “specifikke” en situation, der er let identificeres og forstået. Det er som regel knyttet til nogle matematiske determinant, der sikkerhedsmærker et bestemt tegn til en given handling: mest almindelige determinanter er numre, nøgletal og brøker, procenter, frekvenser. I dette tilfælde, at “særlige” betyder at være “præcise”.

Eksempel: når du fortæller dine team “Jeg har brug for denne rapport i flere eksemplarer”, du ikke give holdet med en specifik instruktion. Det er uklart, hvad de afgørende “flere” betyder: for nogle kan det være tre, for nogle kan være et hundrede. En meget bedre instruktion ville lyde som “Jeg har brug for denne betænkning i 5 eksemplarer” – dit team vil vide præcis, hvad du forventer, og vil have færre chancer for at mislykkes i at levere det ønskede resultat.

2. være MÅLELIGE!

Når vi siger, at et mål, et mål, skal være målbare, mener vi, der er strenge skal have mulighed for at måle, at spore handling(er) forbundet med det givne formål.

Vi skal oprette en særskilt system eller etablere klare procedurer for hvordan handlinger bliver overvåget, måles og registreres. Hvis et mål og tiltag vedrørende det ikke kan kvantificeres, er det mest sandsynligt, at målet er forkert formuleret, og vi bør genoverveje det.

Eksempel: “vores virksomhed skal vokse” er en obskur, ikke-målelige mål. Hvad præcis skal vi måle for at finde ud af, hvis målet var opfyldt? Men hvis vi ændrer det til “vores virksomhed skal vokse i salgsmængden med 20%”, vi har fået en målbar målsætning: foranstaltningen bliver procentdel salg stige fra nuet til det givne tidspunkt i fremtiden. Vi kan beregne det meget nemt, baseret på de optagede salgstal.

3. være OPNÅELIGE!

Nogle bruger udtrykket “realistisk” i stedet for “opnåelige”, som du vil se det er blot et synonym, og vi bør ikke sidde fast i at analysere, hvoraf den ene er korrekte. Begge er.

Det forudsættes, at hver leder vil hans virksomhed / enhed til at give fremragende forestillinger; Dette er ånden i konkurrencen og sådan tænkning er meget nødvendig. Men ved fastsættelsen af mål, en bør dybt analysere først de faktorer, der bestemmer succes eller fiasko af disse mål. Tænk på dit hold, af din kapacitet, motivation: er de tilstrækkeligt for at mål skal opfyldes? Har du de midler og kapaciteter til at nå dem?

Tænke det igennem og være ærlige og realistiske til dig selv: er du virkelig i stand til at nå de mål, du har, eller er du højst sandsynligt ledes til skuffelse? Altid målsætninger, der har en fair chance for at være opfyldt: selvfølgelig, de skal ikke nås “let”, du er berettiget til at indstille vanskeligt dem, så længe de er realistisk og ikke forgæves.

Eksempel: du ejer en nyfødt movers virksomhed og du sat som mål “at blive nummer 1 movers inden for staten”. Problemet er, du har kun 3 lastbiler til rådighed, mens alle dine konkurrenter har 10 og op. Dit mål er ikke opnåelige; Prøv i stedet en mere realistisk en, såsom “nåede Top 5 hurtigst voksende movers selskab i staten”.

4. være relevante!

Dette begreb er lidt vanskeligere at opfattes i sin fulde betydning; Derfor vil vi begynde at forklare det ved hjælp af et eksempel i første omgang.

Forestil dig at gå til IT-afdelingen og fortæller dem de skal øge profit til indtægtskvoten med 5%. De vil sandsynligvis se på dig i forbavselse og mumle noget div. om ledere og den måde de kludder med folks sind.

Kan du fortælle hvad der er galt med den ovennævnte målsætning? Selvfølgelig! IT-afdelingen har ingen idé om hvad du taler om og der er intet de kan gøre ved det. – det er deres opgave at udvikle og vedligeholde din edb-infrastruktur, ikke at forstå dine økonomiske tale. Hvad kan du gøre det fastlægger et mål, at IT-afdelingen kan have en indvirkning på, og som vil i sidste ende føre til stigende du ville i første omgang. Hvad med at spørge dem til at reducere udgifter til hardware og software med 10% månedligt og være mere forsigtige med forbrugsvarer inden for deres afdeling af højst det allokerede budget? De vil sikkert forstå, hvad de skal gøre, fordi målet er relevant for deres gruppe.

Derfor, kvaliteten af et mål om at være “relevant” henviser til at opstille passende mål for en given person eller gruppe: du skal tænke hvis de virkelig kan gøre noget ved det eller er det irrelevant for det job, de udfører.

5. Vær rettidig!

Ikke meget at diskutere om dette aspekt, eftersom det er nok det letteste at blive forstået og anvendt.

Nogen brugbar og performable mål skal have en klar tidsramme hvornår det skal begynde og/eller hvornår det skal ende. Uden at have en tidsramme, der er angivet, er det næsten umuligt at sige, hvis målet er opfyldt eller ej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *